Hoppa till innehåll

Förmedlingsprocessen förtydligas

11 oktober 2021

Från och med den 18 oktober kommer du kunna märka av vissa förändringar när du söker en bostad via oss. Nedan kan du läsa mer om förändringarna samt vad de kommer innebära för dig som bostadssökande.

Intyg och dokument

En förbättring blir att det kommer vara tydligare vilka intyg och dokument du behöver ladda upp i samband med att du söker en bostad. Ytterligare en förändring är att du kommer behöva ladda upp de efterfrågade intygen innan du kan tacka ja till en bostad efter visning. Förhoppningen är att detta ska leda till en snabbare förmedlingsprocess som kommer gynna dig som sökande.

Medsökande

Precis som tidigare kommer du kunna använda dig av en medsökande när du söker en bostad. Skillnaden framöver blir att din medsökande behöver registrera sig som medsökande och att ni behöver koppla ihop er via Mina sidor. Att registrera sig som medsökande är kostnadsfritt. Om din medsökande redan är registrerad i bostadskön behöver ni endast koppla ihop er via Mina sidor.

Inkomst och livssituation

Första gången du gör en intresseanmälan på en bostad kommer vi be dig att uppge viss information om dig själv. Informationen vi efterfrågar kan t.ex. handla om inkomst, betalningsanmärkningar eller hur många personer som du planerar att bo tillsammans med i bostaden.

Syftet är att informationen ska leda till en snabbare förmedlingsprocess. Genom att dela informationen med oss kan vi också tidigt i processen meddela dig om det skulle vara så att du inte uppfyller ett eller flera krav för bostaden.

Befinner du dig mitt i en förmedlingsprocess?

Ingen fara. Vi ser till så att inga pågående förmedlingsprocesser har sista svarsdatum under perioden då vi uppdaterar våra system. När systemen är uppe igen kommer du kunna hantera dina intresseanmälningar precis som tidigare.

Har du frågor eller funderingar?

Vårt mål är att göra tjänsten ännu tydligare och enklare än vad den redan är, men vi har såklart förståelse för att det kan dyka upp frågor och funderingar. Vid behov kan du kontakta kundservice som hjälper till både via e-post och telefon.